خدمات فرهنگسراي مجازي
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

به گزارش خبرنگار «شهر»، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با دارا بودن موسسات، مراكز، خانه‌هاي فرهنگ، موزه‌ها، كتابخانه‌ها و خانه‌موزه‌هاي متعدد تلاش مي‌کند تا در بخشي از ماموريت خود نيازهاي فرهنگي هنري شهروندان پايتخت نشين را فراهم کند. برگزاري کلاس‌هاي آموزشي با محوريت فرهنگ و هنر تا نمايش فيلم، برپايي نمايشگاه، نشست‌هاي ادبي هنري قسمتي از فعاليت‌هاي اين سازمان به شمار مي رود که شهروندان با حضور در اين مراکز مي‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

اما در اين ميان و دريک سال اخير از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري همسو با گسترش دنياي مجازي و وب فرهنگسرايي در حال تشکيل است که ديگر نيازي نيست براي استفاده از برخي خدمات ارايه شده از خانه خارج شويد يا حضور فيزيکي براي تماشاي يک نگارخانه و نمايشگاه عکس يا موزه هنري داشته باشيد.


 

مراکز فرهنگي زير دستان شما


 

فرهنگسراي مجازي همانطور که از نامش پيداست مختصات فيزيکي همانند ديگر فرهنگسراهاي سازمان را ندارد در واقع اين فرهنگسرا همه جا است و هيچ جا نيست، تنهابراي ورود به آن به يک «کليک» و آدرس اينترنتي http://farhangsara.net نياز داريد با اين وجود براي آشنايي بيشتر و اقداماتي که در حال انجام است با رييس آن گفت وگويي انجام داده ايم که آن را باهم مي خوانيم:


 

*باشگاه مخاطبان


 

احسان حامدمقدم رييس فرهنگسراي مجازي درباره فعاليت‌هاي اين فرهنگسرا مي‌گويد: تشكيل باشگاه مخاطبان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و فعاليت در فضاي مجازي ماموريت اصلي راه‌اندازي اين فرهنگسرا است.

فرهنگسراي مجازي از ارديبهشت‌ سال 90 راه‌اندازي شد و مهر سال گذشته همزمان با برپايي نمايشگاه «رسانه‌هاي ديجيتال» شروع به ثبت‌نام مخاطبان خود كرد. در اين نمايشگاه بيش از دو هزار نفر ثبت‌نام كردند كه يك هزار نفر از آنان به دليل نداشتن «پست الكترونيكي» حذف شدند.


 

وي با اشاره به بخش‌هاي مختلف اين فرهنگسرا گفت: علاقه‌مندان براي اطلاع از برنامه‌هاي فرهنگسراهاي شهر تهران مي‌توانند با كليك بر روي عكس هر يك از فرهنگسراها كه در پايين صفحه قرار دارد از برنامه‌هاي همان روز تا سه روز آينده مطلع شوند.


 


 

حامدمقدم با بيان اينكه نرم‌افزار مديريت باشگاه مخاطبان به زودي بر روي فرهنگسراي مجازي قرار مي‌گيرد، اظهار داشت: اين نرم‌افزار قابليت ايجاد پرونده الكترونيك براي هر مخاطب را دارد به طوريكه تمامي فعاليت‌هاي دوسويه مخاطبان مانند ارسال ايميل و پيامك بر روي اين پرونده قرار مي‌گيرد كه مي‌توانيم در آينده با بررسي فعاليت‌هاي هر يك از مخاطبان و برحسب امتياز احراز شده، خدمات بيشتري را به اين افراد ارايه دهيم براي مثال؛ تاريخ تولد اعضا برروي سيستم براي ارسال پيام تبريك به صورت خودكار در اين نرم‌افزار ثبت مي‌شود.


 

*از کارت استخر تا بسته فرهنگي


 

در حال حاضر دو هزار و 500 عضو تاييد صحت اطلاعات داريم. پست الكترونيكي (ايميل)، نشاني و شماره تلفن سه پارامتر اصلي براي عضويت در فرهنگسرا است. براي تمامي اعضايي كه اين سه مورد را دارا هستند بر اساس دسته‌بندي پيامك ارسال كرده‌ايم و همگي تاكنون از فعاليت‌هاي فرهنگسرا مطلع هستند. تاكنون نيز دو بسته فرهنگي به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي و سالروز ميلاد پيامبر اكرم (ص) به درب منزل مخاطبان ارسال شده است. ولي در حال حاضر براي اعضا باشگاه به صورت الكترونيكي كارت بليط استخر نيم‌بهاي فرهنگسراي قبا صادر شده است.


 

*تهرانگردي فقط با يک کليک


 

وي تصريح كرد: در بخش تورهاي مجازي مكان‌هاي ديدني شهر تهران نمايش داده مي‌شود با اين تفاوت كه با به كارگيري تكنولوژي خاص مخاطبان مي‌توانند در فضاي مجازي راه بروند و با كليك بر روي هر يك از «المان‌ها» از بخش‌هاي مختلف داخل مسير بازديد كنند و اطلاعات بگيرند.

هم اکنون شهروندان مي‌توانند براي مثال با ورود به سايت فرهنگسراي مجازي و کليک کردن بر روي آيکون« تور مجازي »از داخل باغ‌موزه هنر ايراني که در روي صفحه بارگذاري شده است ديدن کنند .


 

همچنين در هفته‌هاي آينده اماكني مانند موزه موسيقي و موزه امام علي (ع) نيز به اين قسمت اضافه مي شود.


 

*پخش آنلاين مراکز فرهنگي هنري


 

در بخش ديگر با عنوان «پخش آنلاين» با نصب و راه‌اندازي دوربين در فرهنگسراها، مخاطبان مي‌توانند به صورت زنده برنامه‌هاي روز فرهنگسرا را مشاهده كنند كه البته در قسمت آرشيو برنامه‌ها همان برنامه براي افرادي كه موفق به ديدن برنامه نشدند آرشيو خواهد شد.

همچنين در اين بخش تمامي توليدات ديجيتال و مكتوب سازمان كه قابليت ماندگاري و نگهداري داشته‌باشند پس از كار كارشناسي و خلاصه‌كردن به مدت 10 تا 15 دقيقه در فرمت قابل ارايه آرشيو مي‌شود.


 


 

*بازار داغ مسابقه در فرهنگسراي مجازي


 

در بحث مسابقه اينترنتي نيز 32 مسابقه متفاوت را در بستر اينترنتي در نظر گرفتيم. 24 مسابقه هر ماه دو بار و 6 مسابقه مناسبتي تا پايان سال جاري از سوي فرهنگسراي مجازي برگزار مي‌‌‌شود كه اولين آن به مناسبت هفته معلم از هفته آينده (7 تا 12 ارديبهشت‌ماه) آغاز مي‌شود. در اين مسابقه كه برگرفته از سخنراني استاد مطهري با عنوان «ايمان به غيب» است، هم متن و هم فايل صوتي برروي صفحه فرهنگسرا قرار مي‌گيرد كه علاقه‌مندان مي‌توانند با استفاده از آن به سوالات چهارگزينه‌اي پاسخ دهند. كمك‌هزينه سفر سياحتي و زيارتي از جمله جوايز مسابقه‌ها خواهد بود.


 


 

*بخش آموزش

حامدمقدم با اشاره به بخش آموزش مجازي ادامه داد: در اين بخش با همكاري مديريت آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، آموزش‌هاي قابل ارايه در فضاي وب و نيز پخش آنلاين كلاس‌هاي آموزشي برخي مراكز قرار مي‌گيرد. قسمت محتوايي بحث آموزش را مديريت آموزش و قسمت فني را فرهنگسراي مجازي بر عهده دارد.


 

*فروشگاه

همچنين در بخش فروشگاه، محصولات فرهنگي سازمان و نيز محصولات فرهنگي خارج از سازمان ارايه مي‌شود و به فروش مي‌رسد ولي اينكه محصولات كدام سازمان و با چند درصد فروش باشد، در حال مذاكره هستيم.


 


 

رييس فرهنگسراي مجازي راه اندازي سرويس‌هاي ازدواج و سرگرمي را از ديگر بخش هاي اين سايت عنوان کرد که با مشخص شدن روش هاي پياده سازي و خط مشي آن اطلاع رساني خواهد شد.

بنابراين گزارش اگرچه براي راه اندازي کامل اين فرهنگسرا و آنچه در ذهن مديريت مجموعه مي‌گذرد علاوه بر زمان، بودجه کافي و نيروي انساني ماهر احساس مي شود اما آغاز اين حرکت در کلانشهري که «ترافيک» قاتل زمان است مي تواند در کاهش سفر هاي درون شهري و بهينه کردن وقت شهروندان براي بهره مندي از خدمات فرهنگي هنري بسيار مفيد باشد.



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب