دریاچه مصنوعی چیتگر ظرفیتی برای ورود سیلابها
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران در غرب پایتخت که به گفته بسیاری از ناظران بین المللی و متخصصان شهری و محیط زیست، شکل کم نظیری از تناسب طبیعت و سازه های شهری زندگی را به ساختار شهر تهران آورده به زودی به به خط پایان می رسد.

دریاچه چیتگر که به گفته مشاوران و مهندسان فنی این طرح از بارشهای فصلی و آب موقت رودخانه کن و روان آبهای تهران بهره می برد می تواند در تعدیل هوای پایتخت و افزایش رطوبت هوا کمک کند. چنانچه منصور درویشی مدیرعامل پیشین سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران گفته: سمت وزش بادهای موسمی از غرب به شرق است و همچنین قوی بودن بادهایی که عموماً جهت غربی شرقی دارند، در برنامه‌ریزی شهرسازی به‌گونه‌ای عمل شده تا ساخت دریاچه چیتگر به همراه سایر تسهیلات، خیابان‌ها یا فضاهای باز در این محور شهر تهران انجام شود.

دریاچه چیتگر با مساحت حدود ۳۵۵هکتار و گنجایش ۳۵ میلیون مترمکعب آب در طرح جامع و طرح تفصیلی مصوب منطقه ۲۲ گنانجده شده است. این دریاچه به‌عنوان یک وسعت بزرگ آبی می تواند سفره‌های زیرزمینی تهران در غرب را سیراب کند. شهری که آرام آرام سفره هایش رو به تخلیه رفته با اجرای این پروژه عظیم می تواند از احتمال فرو نشست خاک جلوگیری کند.

این دریاچه مصنوعی که منبع تلطیف هوا در حوزه غرب تـــهران به شمار می‌رود در کنار پارک جنگلی چیتگر می‌تواند اثرات بسیار مطلوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

بنا به گفته عيسي عمركولوف شهردار شهر بيشكك پایتخت کشور قزاقستان؛ این دریاچه پروژه عظیمی است که پیوند دهنده میان انسان و طبیعت است. تلاش فراوان و منابع مالی زیادی لازم است تا یک زمین خاکی به حوزه آبگیر گسترده‌ای چون دریاچه تبدیل شود. آغاز این پروژه، نشان دهنده نیاز شهروندان به آن همچنین توانمندی و ظرفیت شهرداری تهران و منطقه ۲۲ در اجرای آن است.

وی که اواخر هفته گذشته و در آخرین روزهای فروردین از روند پیشرفت دریاچه دیدن کرده می گوید: تا به حال دریاچه‌ای مصنوعی با وسعت و گستردگی دریاچه چیتگر ندیده‌ام و دوست دارم در زمان افتتاح این پروژه بزرگ در تهران حضور داشته باش.

با این حال اهداف احداث دریاچه مصنوعی چیتگر بالا بردن توان اکولوژیکی منطقه از طریق ایجاد و ارتقای قابلیت‌های تفریحی و ایجاد محیطی سالم برای پر کردن اوقات فراغت، جلب توریسم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال، کاهش خطرات ناشی از روان آب‌های سطحی با هدایت این روان آب‌ها به سمت دریاچه، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تلطیف هوای حوزه غرب شهر و بالابردن رطوبت شهر تهران بیان شده است.

حدود 80درصد آب دریاچه چیتگر از محل رودخانه کن و مابقی از روان‌آب‌های حوزه میانی و سطحی منطقه تأمین می‌شود. استفاده از آب دریاچه برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز آبیاری پارک چیتگر و فضای سبز حاشیه آن نیز مورد توجه مهندسان سازنده پارک است.  دریاچه از شمال و شرق به محور چهار باغ و از جنوب و جنوب غربی به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه محدود شده است.

با این حال بعد از سیلاب روزهای آخر فروردین 91 که منجر به بروز خساراتی به متروی تهران در خط 4 شد،  ضرورت استفاده از ظرفیت روان آب رودخانه های فصلی شهر تهران بیشتر احساس می شود تا جایی که نگاه کارشناسی مجریان و طراحان پروژه بزرگ دریاچه مصنوعی چیتگر را می توان تلاشی در جهت مدیریت پایدار منابع آبی در تهران برشمرد.

با این حال پشتر شهردار تهران با اظهار امیدواری نسبت به تبدیل دریاچه چیتگر به یکی از بهترین تفرجگاه‌های تهران و تاثیرگذاری آن در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: ان شاالله در فصل بهار این دریاچه را آبگیری می‌کنیم.

 

محمد باقر قالیباف افزود: کار دریاچه چیتگر را با یک برنامه 30 ماهه آغاز کردیم و هم اکنون بر اساس زمان بندی کار ما جلو است و دوستان قول دادند که شاید 7 ، 8 ماه زودتر کار را به اتمام برسانند. این پروژه تاکنون یشرفت خوبی داشته و امیدوارم بتوانیم تا اردیبهشت ماه کار را پیش ببریم.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب