مراسم افتتاح ۱۰۰ پروژه عمرانی، ترافیکی، فرهنگی و امور شهری منطقه ۱۴
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در مراسم افتتاح ۱۰۰ پروژه عمرانی، ترافیکی، فرهنگی و امور شهری منطقه ۱۴ تهران، با اشاره به قرار داشتن در ماه استجابت دعا و نزدیک شدن به شب های قدر خاطرنشان ساخت: در این روزها و شب ها به حق هم دعا کنیم و از خدا بخواهیم ما را یک لحظه به خود وانگذارد و بتوانیم راه امام(ره) و شهدا و مقام معظم رهبری را ادامه دهیم.

 

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران امانت الهی و ثمره خون شهدا و رنج دیده های چندین قرن گذشته است تصریح کرد: وقتی آغاز انقلاب را از ۱۵ خرداد می بینند، شاید بی دقتی می کنند. امروز عصاره تاریخ مبارزه تشیع در دست ماست و انشاءالله آن طور که باید و شاید در راه مکتب اهل بیت تلاش کنیم.

 

دکتر قالیباف در ادامه اظهار کرد: ما مترو بسازیم خوبیم، بزرگراه امام علی (ع) بسازیم خوبیم، خیابان پیروزی را تعریض کنیم، سرای محله بسازیم، خط ۶ مترو احداث کنیم، خیابان ها را آسفالت کرده و زباله جمع کنیم خوبیم، کسی هم منکر این ها نیست، اما نکته اساسی این است که اگر همه دگرگونی هایی که در حوزه آبادانی و عمرانی و خدماتی در شهر اتفاق می افتد که البته همگی آنها لازم است، اگر منجر به دگرگونی احوالات و رشد و تعالی انسان هایی که در آن شهر زندگی می کنند نشود هیچ کدام از کارها ارزش خود را نخواهد داشت و فرقی با مکاتب انسان ساخت در دنیا نخواهد داشت. در حقیقت هر تحول کالبدی و خدماتی باید منجر به تحول روحی و معنوی در انسان های آن شهر و محله باشد.

 

شهردار پایتخت با بیان اینکه بارها بر این موضوع تاکید داشته ام که شهرداری نهادی خدماتی نیست بلکه نهادی اجتماعی است، افزود: پیش از انقلاب  شهرداری معابر را آسفالت می کرد، اکنون نیز اگر بخواهیم تنها این کار را انجام دهیم بین شهرداری در دوره نظام اسلامی با شهرداری زمان طاغوت چه فرقی است.

 

وی افزود: ما مسئولان، مسئولان دین و تربیت مردم نیز هستیم اگر امروز جوان عزیزی به هر دلیلی به اعتیاد سوق می یابد من شهردار بدانم در اعتیاد او تقصیر داشته و در آن گناه شریکم و تنها او و خانواده اش مقصر نیستند، بلکه جامعه، مسجد محله، بچه های محله و شهردار هم مقصر است.

 

وظیفه داریم تولید و تعالی را متعادل و متوازن در همه شئون جامعه پیاده سازیم

 

دکتر قالیباف با بیان این که اگر این گونه به موضوع نگاه کنیم حتی مطالبات از شهرداری تغییر می کند، اظهار کرد: اگر به خانواده ها بگوییم از دو مقوله آسفالت کوچه و سلامت فرزندان که شهرداری توان انجام هر دو را دارد  یکی را انتخاب کنید حتما سلامت فرزندشان را انتخاب می کنند؛ از علم دین آموختم به عنوان مدیر در نظام اسلامی وظیفه داریم تولید و تعالی را متعادل و متوازن در همه شئون جامعه پیاده سازیم.

 

وی خاطرنشان کرد: این تفاوت مدیر در نظام اسلامی با یک نظام طاغوتی است، همین جاست که در دیگر کشورها مدیریت را فن و علم می دانند اما ما معتقدیم نه تنها یک علم است بلکه مدیریت دینی و غیر دینی برایش قائل هستیم؛ مدیریت در جامعه اسلامی توام با مسئولیت است.

 

شهردار تهران با اشاره به سابقه حضور خود در نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: در ماه رمضان همه جرائم ۷۰ تا ۷۲ درصد کاهش می یابد چراکه فضای جامعه فضای دینی است و معنویت خود را نشان می دهد هرجا نماز به پا داریم حتما منکرات از آن جا دور می شود و اینها وظیفه ماست.

 

دکتر قالیباف در ادامه گفت: قول دادیم به جنوب و شرق تهران بیشتر توجه کنیم البته این بدان معنا نیست که جلوی رشد شمال و غرب را بگیریم، این کار بچه های حزب اللهی و جنگ نیست بلکه شتاب توسعه شمال و غرب را به همان صورت ادامه می دهیم و نسبت به آن شتاب را در شرق و جنوب افزایش خواهیم داد.

 

وی تصریح کرد: احداث تونل صدر- نیایش در شمال تهران به طور حتم لازم بوده است، این دو بزرگراه به فاصله ۳/۵ کیلومتر از همدیگر قطع بود، اتوبان صدر ظرفیت لازم را نداشته و مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود.

 

بزرگراه طبقاتی صدر روی یک پایه و به دست جوانان و متخصص داخلی طراحی و اجرا می شود

 

دکتر قالیباف ادامه داد: بزرگراه طبقاتی صدر اولین پل تک پایه است که در دیگر کشورها نیز نمونه این پل با این خصوصیات وجود ندارد و این بزگراه روی یک پایه و به دست جوانان متدین و متخصص داخلی طراحی و اجرا می شود.

 

شهردار تهران افزود: سال گذشته نیز با کمک خرد جمعی و توکل بر خدا تصمیم گرفته شد بزرگراه امیرالمومنین امام علی (ع) که 27 کیلومتر آن باقی مانده بود و بیش از ۲۰ سال از طراحی آن می گذشت احداث شود، این بزرگراه از مناطق ۷، ۸، ۱۳، ۱۴ و ۱۵گذشته و به ۲۰ می رسد و با طراحی انجام شده آن را به کمربندی شهید آوینی در شهر ری وصل کردیم که با اتمام احداث آن از دارآباد تا حرم امام(ره)، طرح حرم تا حرم، به طول ۳۷ کیلومتر و بدون چراغ قرمز طی خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: این پروژه کار عظیمی است و قریب به هفت هزار واحد مسکونی و تجاری باید تملک می شد که با عبور از محدوده های سبلان، نظام آباد و ... تحول بزرگی در این مناطق ایجاد خواهد کرد که البته زحمت زیادی برای مردم به همراه داشته است.

 

دکتر قالیباف با تاکید بر این که تلاش داریم در عین دفاع از بیت المال در شهرداری به مردم ظلم نکنیم گفت: برای اولین بار در تملک معارضان ملکی بزرگراه امیرالمومنین امام علی(ع) پرداخت ها را از ۴۵ روز، به روز رساندیم چراکه پیش از این در طول این مدت ارزش پول کاسته می شد و مردم ضرر می کردند.

 

دکتر قالیباف در ادامه  اظهار کرد: عبور کامیون ها از بزرگراه افسریه نیز مشکلات بزرگی برای شهروندان ایجاد کرده بود که با بهره برداری از بزرگراه شهید شوشتری بار سنگین به میدان کلاهدوز و این اتوبان منتقل می شود، همچنین خط 6 مترو در جنوب منطقه 14 از شهر مشیریه تا شهرک غرب در حال احداث است که اولویت آغاز آن را از این منطقه قرار دادیم.

 

امروز جامعه ما نیازمند این است که کارآمدی دین در اداره امور را به اثبات برساند

 

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد: مدیون شما خواهم بود اگر امروز در شهرداری ذره ای از روحیه دفاع مقدس کم کنیم، همه ما باید تلاش کنیم و همانطور که گفتم امانت الهی و عصاره تاریخ تشیع را که نظام جمهور ی اسلامی است حفظ کنیم، حزب اللهی واقعی آن کسی است که آرمان های امام و شهدا را دنبال کند و سرباز ولایت باشد، امروز جامعه ما نیازمند این است که کارآمدی دین در اداره امور را به اثبات برساند.

 

وی با بیان این که اسلام امروز در مسند قدرت در کشور است، افزود: ما از انقلاب و اسلام نمی توانیم تنها به روش استدلالی و اثباتی دفاع کنیم بلکه باید به روش عینی عمل کنیم تا مردم لمس کنند که با بودن در سایه اسلام زندگی مادی و معنوی شان را تامین است و حزب اللهی کسی است که برای تحقق دین تلا ش کند.

 

شهردار پایتخت تصریح کرد: وقتی دولت و حاکمیت ما توسط مردم تحسین برانگیز باشد بقیه دنیا نیز تحسینش می کنند و آن موقع الگو قرار می گیرد، این جاست که اگر ما درست کار کنیم توانسته ایم انقلابمان را هم صادر کنیم و توانسته ایم این را به جهان اسلام و بقیه دنیا نشان دهیم.

 

دکتر قالیباف با بیان این که باورمان این است که جنگ تمام شده اما دفاع نه، افزود: سنگر دفاع از میدان جنگ به میدان اقتصادی، کار و اجتماع آمده و با همان روحیه دفاع مقدس باید ایستاده و کار کنیم، باید دست به دست یکدیگر دهیم، کشور هم از ظرفیت های خوبی برخوردار است البته همانطور که آقا در دیدار با مسئولان عنوان کردند مشکلات و معضلات در جامعه وجود دارد اما فرصت نیز وجود دارد که اگر به درستی به آن توجه کرده، از خرد جمعی استفاده کنیم و بر بستر عقلانیت، معنویت و ولایت حرکت کنیم مطمئنا آینده روشنی برای ماست و خدا کمک می کند و این سنت الهی است.

 

دکتر قالیباف پس این برنامه در جمع خبرنگاران حاضر شده و گفت: همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم اما طی جلسه ای که هفته گذشته با حضور نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر، شهرداری، استاندار تهران و معاون وزیر کشور برگزار شد مقرر شد تا یک ماه آینده در خصوص جداسازی ری کار کارشناسی دقیقی صورت گرفت و بعد تصمیم گیری شود.

 

شهردار تهران گفت: در یک نگاه عمومی و به عنوان یک کارشناس معتقدم جدایی ری از تهران به مصلحت شهر و مردم ری نیست چراکه تجربه ثابت کرده هرجا که از تهران جداشده است جز عقب افتادگی چیزی دنبال نداشته است .

 

وی افزود: البته قانون هرچه باشد باید اجرا می شود اما اگر ری از تهران جدا شود هفت کیلومتر از امتداد بزرگراه امیرالمومنین امام علی(ع) که از منطقه ۲۰ می گذرد توسط شهرداری احداث نشده و مطمئن باشید تا سالیان سال همین طور باقی می ماند.

 

دکتر قالیباف تصریح کرد: نمایندگان و امام جمعه شهر قدس که پیش از این از تهران جدا شده اند نیز خواهان بازگشت مجدد به تهران هستند.

 

بزرگراه امام علی(ع) تا ۱۳ رجب سال آینده تقدیم شهروندان خواهد شد

 

شهردار تهران همچنین با بیان این که بیش از ۹۰ درصد از تملک های پروژه امیرالمومنین امام علی(ه) انجام شده است، گفت: احداث تقاطع ها و پل های این بزرگراه تا آبان ماه به اتمام می رسد. این بزرگراه بیش از ۳۵ کیلومتر طول دارد که از دارآباد تا رسالت احداث شده و امتداد آن تا ۱۳ رجب سال آینده تقدیم شهروندان خواهد شد.

 

دکتر قالیباف با بیان این که این پروژه به لحاظ تملک و مسائل اجرایی هزینه های سنگینی دارد، اظهار کرد: احداث بزرگراه امیرالمومنین امام علی(ع) کار سنگینی است که با عبور از بافت های فرسوده به منطقه ۲۰ و حرم امام (ره) می رسد، این پروژه هفت هزار معارض ملکی شامل بخش مسکونی و تجاری دارد که تا هفته گذشته بالغ بر ۶۷۰۰ مورد تملک شده و بقیه موارد نیز در حال انجام است.

 

وی با اشاره به احداث ۲۴ تقاطع بزرگراه در این بزرگراه از جمله تقاطع شهید محلاتی تصریح کرد: بزرگراه امیرالمومنین امام علی(ع) که بخشی از آن به صورت دو طبقه است بر خلاف بزرگراه نواب بافت مسکونی را دو تکه نمی کند، در این بزرگراه پل های فرعی احداث شده و دسترسی های محلی به خوبی صورت می گیرد اما در بزرگراه نواب هیچ دسترسی محلی وجود ندارد و بافت مسکونی دو تکه شده است.

 

دکتر قالیباف با اشاره به این که بزرگراه شهید یاسینی و کلاهدوز پیش از این در منطقه ۱۴ احداث شده است، گفت: در جنوب این منطقه بزرگراه آزادگان قرار دارد که در گذشته کندروهای آن احداث شده بود اما اکنون ۱۷ کیلومتر از تندورهای این بزرگراه در حال احداث است که پایان مهرماه بهره برداری می شود.

 

شهردار تهران در ادامه در مورد عقب نشینی خیابان دماوند و پیروزی اظهار کرد: بزرگترین مرکز تجمع آیینی مذهبی حدفاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین(ع) ان شاء الله محرم سالجاری ایجاد خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: در میدان امام حسین(ع) ترافیک را به سطح پایین برده و کار طراحی از میدان شهدا تا امام حسین(ع) در دست انجام است که یکی از زیباترین پروژه های فرهنگی تهران خواهد بود. با اجرای این پروژه و گسترش مسیر تا جنب مسجد امام حسین(ع) هفت هکتار به سطح شهر اضافه می شود.

 

شهردار تهران همچنین با اشاره به احداث خط ۳ مترو در خیابان پیروزی گفت: خط 6 مترو که در مرز مناطق ۱۴ و ۱۵ واقع شده هم اکنون به سرعت در حال احداث است، همچنین شهروندان این منطقه از ایستگاه واقع شده در خط 4 مترو واقع در خیابان پیروزی استفاده می کنند.

 

دکتر قالیباف تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد میزان و سرعت اقدامات عمرانی، فرهنگی و ... شهرداری در شرق و جنوب تهران همانند این اقدامات در شمال و غرب تهران انجام شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:قاليباف , شهردار تهران,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب