ئكتر قاليباف در مراسم طرح تفصیلی جدید شهر تهران:مصوبه شورای عالی شهرسازی ، زمین‌های دولتی اصلاح شد
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم رونمایی از طرح تفصیلی جدید شهر تهران که صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید شهر تهران هفت سرانه عمومی همچون پارکینگ، فضای سبز، فضاهای آموزشی، بهداشتی و ورزشی مورد اشاره قرار گرفته است اظهار کرد: اگر در محل‌هایی که زمین‌های دولتی وجود دارد برای تامین این سرانه‌ها به زمین نیاز داشته باشیم دولت مکلف است که زمین‌های خود را برای این کاربری‌ها در اختیار شهرداری قرار دهد.


وی ادامه داد: در غیر این صورت اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی نیز در پهنه‌های مسکونی، تجاری و مختلط ممکن است قرار گرفته باشد و باید همچون سایر اراضی برای ساخت و ساز با رعایت ضوابط پهنه بندی نسبت به دریافت مجوز و تامین سرانه‌های لازم اقدام کنند.


قالیباف تاکید کرد: ما تمایل داریم که دولت تمامی اراضی خود را برای تامین سرانه‌های عمومی در اختیار شهرداری قرار دهد. اما دولت هم طبیعتا سیاست‌های خاص خود را دارد.


به گزارش ایسنا، شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه یک دغدغه همیشگی در پایتخت گسترش شهر بوده است، تاکید کرد: روند توسعه و گشترش شهر تهران باید متوقف شود و توسعه به سمت شمال و جنوب نمی‌تواند به صورت دائمی ادامه داشته باشد.


قالیباف با بیان اینکه وسعت شهر در طرح تفصیلی جدید شهر تهران حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافه است اظهار کرد: محدوده شهر در ۶۳۰ کیلومتر مربع پیش بینی شده است.


وی با بیان اینکه اعطای تراکم به ساختمان‌های تهران نیز بر اساس مهاجرت پذیر بودن پایتخت صورت می‌گیرد افزود: نباید اجازه دهیم که شهر رشد بی‌رویه پیدا کند و باید مهاجرت پذیری تهران کنترل شود.


قالیباف با بیان اینکه شهر تهران در افق چشم انداز حدود ۱۰ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد اظهار کرد: میزان تولید مسکن نیز باید متناسب با این جمعیت و با بارگزاری در مکان‌های مناسب صورت گیرد.


وی به دو طبقه کردن بزرگراه صدر اشاره کرد و در خصوص علت این اقدام شهرداری تهران توضیح داد: زمانی در بزرگراه صدر در اراضی ۲ هزار متری چند واحد مسکونی محدود بنا می‌شد اما در دهه ۷۰ با اعطای مجوز ساخت بلند مرتبه و تراکم ۶۰۰ درصدی در سطح اشغال ۶۰ درصد، جمعیت این محدوده رشد چشمگیری پیدا کرد.


وی ادامه داد: به این ترتیب زمانی از یک ملک تنها چهار خودرو خارج و به بزرگراه صدر وارد می‌شد، اما اکنون با وجود مجتمع‌های مسکونی ممکن است از یک ملک ۸۰ خودرو وارد این بزرگراه شود.

 

قطعا ۷۰ درصد طرح تفصیلی اجرایی می‌شود


شهردار تهران در ادامه در خصوص اینکه ضمانت اجرای چند درصد از طرح تفصیلی جدید تهران وجود دارد؟ به خبرنگاران گفت: قطعا بیش از ۷۰ درصد طرح تفصیلی جدید تهران اجرا می‌شود و حدود ۳۰ درصد باقیمانده نیز مربوط به انعطاف پذیری طرح و تغییراتی است که در صورت ضرورت باید اعمال شود.


قالیباف با بیان اینکه سقفی برای اعمال تغییرات نداریم خاطرنشان کرد: هر کجا که اصلاحاتی لازم باشد توسط شورای عالی شهرسازی انجام خواهد شد و اصلاحات درون پهنه‌ای نیز توسط کمیسیون ماده ۵ اعمال می‌شود.


به گزارش ایسنا، قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه شهر تهران در گذشته به صورت کاملا سلیقه‌ای اداره می‌شد، افزود: منافع عمومی افراد در گذشته شهرسازی پایتخت با بخشنامه و به صورت سلیقه‌ای اداره می‌شد و به همین خاطر پایتخت نیازمند طرح مدونی بود که با خرد جمعی تدوین شده باشد.


وی با بیان اینکه طرح جامع شهر تهران از ویژگی بهره گیری از خرد جمعی برخوردار است گفت: ادعا ندارم که طرح جامع و تفصیلی شهر تهران بی نقص است، حتما اشکالاتی در این طرح‌ها وجود دارد و به همین دلیل مقرر شده که صاحب نظران و کارشناسان در طول اجرای این طرح در کنار شهرداری باشند و بر اساس واقعیت‌هایی که شهر با آن مواجه می‌شود در صورت نیاز بخشهایی از طرح تفصیلی اصلاح شود.

اجرای طرح تفصیلی هیچ تاثیری بر قیمت مسکن نمی‌گذارد


قالیباف در خصوص تاثیر اجرای طرح تفصیلی بر قیمت مسکن توضیح داد: با اطمینان اعلام می‌کنم که اجرای طرح تفصیلی هیچ تاثیری در قیمت مسکن نخواهد گذاشت.


شهردار تهران خاطر نشان کرد: ممکن است قیمت مسکن بر اساس تورم و مسائل اقتصادی دچار تغییراتی شود که بنده به عنوان شهردار مسئول کنترل این بحث نیستم.

 

تولید مسکن در تهران متوقف نشده بلکه هدفمند شده است


وی خاطر نشان کرد: با این وجود طرح تفصیلی هیچ محدودیتی که منجر به افزایش قیمت مسکن شود ایجاد نکرده است. در واقع طرح تفصیلی تولید مسکن را در تهران متوقف نمی‌کند بلکه آن را هدفمند می‌کند.


قالیباف با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید شهر تهران برای ساماندهی شهر به اجرا گذاشته شده است بار دیگر تاکید کرد که اجرای این طرح هیچ تاثیری در بازار مسکن ندارد.


وی در عین حال یادآور شد: قبل از اجرای طرح تفصیلی در سال گذشته قیمت مسکن و نرخ اجاره بها تغییراتی داشته که ناشی از شرایط اقتصادی کشور بوده و ارتباطی با میزان ساخت و ساز در تهران نداشته است.


قالیباف در خصوص اینکه اطلاعات مربوط به مشخصات شهرسازی املاک در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد؟ توضیح داد: مشخصات هر ملک در اختیار مالک آن قرار می‌گیرد و در صورتی که مالک تمایل داشته باشد می‌تواند آن را در اختیار دیگران قرار دهد و یا حتی کد نوسازی خود را در آگهی فروش ملک خود ذکر کند تا متقاضیان خرید یک ملک از آن مطلع شوند. اما شهرداری برای حریم خصوصی افراد احترام قائل شده و اطلاعات دقیق را در اختیار همگان قرار نداده است.


وی با بیان اینکه اطلاعات عمومی پهنه بندی‌ها هم اکنون در سایت شهرداری تهران وجود دارد افزود: در مورد املاکی که متعلق به شهرداری است نیز اطلاعات لازم در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.


به گزارش ایسنا، در این مراسم علاوه بر مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران، حسن بیادی ـ نایب رییس شورای شهر تهران، نایبی ـ فرماندار تهران، ارشاد منش ـ معاون عمرانی وزیر کشور و نیز زری‌بافان ـ معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید، برخی از سفرای کشورهای خارجی، شهرداران کلان شهرها، دبیران شورایاری‌ها و ادواردو مورنو ـ مدیر بخش تحقیقات توسعه شهری مرکزی اسکان بشر سازمان ملل متحد حضور داشتند.


همچنین در بخشی از این مراسم از جمعی از دست اندرکاران تهیه، تصویب و اجرای طرح تفصیلی همچون معاونان شهرسازی شهردار تهران در چند سال اخیر، مشاوران تهیه طرح تفصیلی و برخی اعضای شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ تجلیل شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب