مشروح دیدارهای شهردار تهران با مراجع عظام تقلید در قم
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

به گزارش مرد عمل و به نقل از ”تهران سما”، قالیباف در این دیدار ها ضمن ارایه گزارشی مبسوط از عملکرد حوزه های مختلف شهرداری تهران در سال گذشته به تشریح برنامه ها و اقدامات سال جاری شهرداری پرداخت.

دیدار شهردار تهران با آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت اله مکارم شیرازی خطاب به قالیباف: شما هم خوب فکر می کنید و هم مرد عمل هستید / باید از اقدامات شهرداری اطلاع رسانی گسترده تری صورت گیرد

شهردار تهران، صبح امروز با آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در این دیدار با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) گفت: روزانه بالغ بر دوهزار نامه به دست من می رسد و در جریان مسائل و مشکلات مردم هستم و اقدام هایی که شما در شهر تهران انجام می دهید باعث علاقه مندی بیشتر مردم به انقلاب و نظام می شود اما باید از اقدامات و فعالیت ها اطلاع رسانی بهتر و گسترده تری صورت گیرد .

وی خطاب به شهردار تهران گفت: شما مرد موفقی هستید، هم خوب فکر می کنید و هم مرد عمل هستید. مدیریت نیازمند خلاقیت و ابتکارات است که شما هم از آن برخوردارید .

آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کرد : هیچ موقع نباید از پیشرفت قانع شوید و بدانید همیشه راه تعالی و پیشرفت وجود دارد و خدمت به مردم و نظام از بزرگترین نعمات خداوندی است .

مرجع تقلید شیعیان افزود : ساخت مساجد ، راه ها ، پل ها ، تونل ها و … صدقات جاریه شما خواهد بود و خوب است تجربیات مهمی که به دست آورده اید را به دیگر شهرها منتقل کنید که در این باره شهردار تهران توضیح داد این موضوع که در دیدار قبلی هم به آن تاکید شده بود در دو سال گذشته با جدیت مورد نظر بوده و کارگاه های مختلف انتقال تجربه ها برای شهرهای دیگر برپا شده است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به موضوع عفاف و حجاب و اقدامات شهرداری در این باره اشاره و اظهار کرد : هر تشکیلاتی که از خودش این گونه فعالیت ها را آغاز کند و رویکرد ایجابی و فرهنگی داشته باشد می تواند موفق شود . مردم در شهرها از بدحجابی ها گلایه دارند.

وی با اشاره به توسعه فضاهای اختصاصی بانوان در تهران گفت : گسترش بوستان های بانوان بسیار مهم است و باعث سربلندی نظام می شود.

مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر توسعه فعالیت های فرهنگی در تهران گفت : باید ۵۰ درصد فعالیت های شهرداری عمرانی و ۵۰ درصد دیگر فرهنگی باشد و این موضع تبدیل به سنتی شده و آیندگان نیز بدانند که شهرداری ها فقط مسئول عمران شهر نیستند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات در راه مدیریت شهر تهران گفت : شما نشان دادید با وجود مشکلات و کارشکنی ها اگر کسی بخواهد کار کند ، می تواند .

توجه ویژه به حوزه جوانان و تهدید دشمن که پشتوانه مذهبی جوانان را نشانه رفته از دیگر توصیه ها و موارد مورد اشاره این مرجع تقلید شیعیان بود .

در این دیدار شهردار تهران گزارش مبسوطی از اقدام ها و برنامه های سال گذشته و جاری شهرداری تهران را ارائه کرد.

دیدار شهردار تهران با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم :

آیت اله محمدیزدی خطاب به قالیباف: استعداد و توانایی شما لطف خداییست / مردم می گویند، خدمات شهرداری تهران در بخش های مختلف چشمگیر بوده است/ تغییرات مثبت در جنوب تهران کاملا محسوس است

شهردار تهران که برای دیدار با مراجع عظام تقلید و علما به شهر مقدس قم سفر کرده است ، ساعتی پیش با آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما” ، آیت الله محمد یزدی در این دیدار با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) ، با اشاره به فعالیت های شهرداری تهران گفت : بهترین قاضی عادل مردم هستند، وقتی با مردم رفت و آمد داریم و یا آن ها را به دلایل مختلف ملاقات می کنیم ، صحبت های آن ها نشان می دهد خدمات شهرداری تهران در بخش های مختلف چشمگیر بوده و برای مردم کاملا قابل لمس است .

وی افزود : به حمدالله شهرداری نشان داده به دور از بازی های سیاسی کار خود را در خط و مسیر صحیح و اصیل به خصوص در حوزه فرهنگی انجام می دهد و هیچکس نمی تواند این موضوع را انکار کند . 

نایب رییس مجلس خبرگان با بیان اینکه در بعضی موارد ممکن است برخی با تنگ نظری ها مسائلی را مطرح کنند، اما مردم با دیدن ظواهر امر می توانند تغییرات را احساس کرده و درباره عملکرد ها قضاوت کنند؛ گفت : در قرآن کریم آیات متعددی درباره شب و روز و اختلاف لیل و نهار و ماه و خورشید و زمین آمده و تأکید شده که در آن ها نشانه هایی است که توانایی خاص آفریدگار را نمایش می دهد.

وی ادامه داد : این آیات نشان می دهد هر کسی نمی تواند با توجه به ظواهر امر و دقت در آن ها بگوید متوجه اختلاف آسمان و زمین نشده است . چیزهایی که به چشم دیده می شود بهترین دلیل و قضاوت برای مردم است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد : تهران شهری است که جمعیت متحرک بسیاری دارد ، این جمعیت متحرک وقتی تغییرات را می بیند و با گذشته قیاس می کند متوجه می شود که تغییرات بسیار چشمگیر بوده است و نمی توان آن ها را انکار کرد . این تغییرات به خصوص در جنوب شهر تهران که مسیر تردد اینجانب نیز هست کاملا محسوس بوده و قابل تقدیر است.

آیت الله یزدی گفت : اسلام می تواند زندگی متناسب روز را برای مردم فراهم کند و مدیریت باید به گونه ای باشد که نسبت به دنیای امروز عقب افتادگی نداشته باشیم و در عین حال احکام اسلام را هم اجرا کنیم .

آیت ا… یزدی با اشاره به فعالیت های شهرداری تهران در زمینه عفاف و حجاب و همچنین احداث بوستان های بانوان گفت : این فعالیت های انجام شده بسیار جالب است و باید در رابطه با موضوعات مرتبط با بانوان با دقت و رعایت مسائل شرعی اقدامات مشابه صورت گیرد.

وی خطاب به قالیباف تأکید کرد : خدمت در نظام اسلامی خدمت به دین و مردم و اثبات این نکته است که اسلام می تواند رشد بیشتری را فراهم کند . خدا به شما این توفیق را داده و باید قدر این توفیق را بدانید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد : نکته مهمی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند و من در عمل می بینم در تهران اجرایی شده توجه به ظواهر اسلامی و معماری اسلامی در شهرسازی است . باید توجه داشت که پایتخت ایران اسلامی همان طور که شهرداری تهران تلاش کرده باید به گونه ای باشد که به دور از معماری غربی ، ظواهر و ویژگی های یک شهر اسلامی را داشته باشد.

وی با اشاره به این نکته که تهران روی خط زلزله قرار دارد و برخی با صحبت های خود باعث ایجاد ترس در مردم می شوند گفت : باید به گونه ای رفتار کرد که با بررسی های علمی و دقیق این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین خطاب به شهردار تهران گفت : استعداد و توانایی شما لطف خداییست و باید قدر آن را بدانید. موقعیت سیاسی و اجتماعی و خدماتی که در رابطه با کارهایتان و موضع گیری هایتان داشته اید نعمتی بوده که خدا به شما داده است. انشاء الله در آینده نیز از این نعمات خداوند بهره بگیرید و در کارهایتان موفق تر باشید.

 

دیدار قالیباف با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله صافی گلپایگانی: مردم ما بسیار فهمیده اند و خدمات شما را از دیگران تمیز می دهند/ ایجاد بوستان های مخصوص بانوان اتفاق بسیار مهمی است

شهردار تهران با آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش مرد عمل و به نقل از “تهران سما” آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) گزارش ارایه شده از سوی شهردار تهران در ابتدای دیدار در حوزه فعالیت های دینی ، فرهنگی و عمرانی را لذت بخش دانست و گفت: صرف بیان لفظی اقدامات انجام شده بسیار شیرین و خوشحال کننده است ؛ حال که این اقدامات اجرایی شده شیرینی و حلاوت آن چند برابر می شود.

این مرجع جهان تشیع با اشاره به مدیریت تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی گفت : در مورد تهران و شهرتی که به واسطه انقلاب اسلامی پیدا کرده است و چهره جهانی یافته باید به گونه ای دقیق و با تدبر عمل شود . هرچه جلوه هویت اسلامی در این شهر بیشتر باشد ، جلوه اسلام بیشتر می شود.

وی افزود : اداره تهران با این وسعت هرچه زیباتر باشد ترویج دین و اسلام و قرآن است . آنچه که توسط شهرداری اتفاق افتاده باعث افتخار برای ما و برای کسانی است که آن را انجام داده اند . آن که برای خدمت به مردم محروم و مظلوم قدم بر دارد اجر آن بیش از آن است که در تصور بیاید ما باید در برخورد با مردم آنان را ولی نعمت خود بدانیم . کارهایی که شما انجام داده اید کثیرالجوانب و باعث شوکت است .

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به وضعیت حاکمان شهرهای اسلامی گفت : متأسفانه وضعیت بدی در کشورهای اسلامی حاکم است و کسانی رأس کار آمده اند که توجهی به اسلام ندارند و خود فروخته هستند . ما مسلمانیم و افتخارمان به اسلامیتمان است و هرچه در این مسیر موفق تر عمل کنیم باعث جلوه بیشتر اسلام می شود.

وی گفت: خوشبختانه مردم ما بسیار فهمیده و دارای درک بالا هستند و زحماتی را که شما می کشید درک کرده و خدمات شما را از دیگران تمیز می دهند و این بهترین توفیق است برای شما .

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به فعالیت های شهرداری در زمینه ی حجاب و عفاف گفت : در موضوع بانوان توجه به مسائل دینی و ترویج سنت ها اهمیت بسیاری دارد . ایجاد بوستان های مخصوص برای بانوان اتفاق بسیار مهمی است و سایر دستگاه ها هم باید در این راستا قدم بردارند . موضوع حجاب از مسائل بسیار مهم جامعه است و باید به گونه ای عمل شود که چادر به عنوان لباس متحدالشکل برای همه بانوان مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود گفت : حقوق مردم بر مسئولین بسیار زیاد است و باید حق مردم ادا شود . همان گونه که در مواقع حساس مردم برای نظام به صحنه می آیند ، مسئولان نیز باید حق آن ها را ادا کنند و بهترین روش ادای حق همین است که خدمات رسانی به مردم و به خصوص محرومان به خوبی انجام شود ، همانگونه که در گزارش های ارایه شده نیز به آن توجه شد.

 

عیادت قالیباف از آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی

شهردار تهران در ادامه دیدار با مراجع عظام تقلید و علما در شهر مقدس قم، با حضور در منزل آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی از استادان برجسته اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم که در بستر بیماری است، از وی عیادت کرد.

به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”، قالیباف در این دیدار آخرین وضعیت جسمی این استاد برجسته اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم را جویا شد.

براساس این گزارش، این عالم برجسته حوزوی مدت‌هاست از بیماری ریوی رنج می‌برد.

گفتنی است، ‌آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال ۱۳۰۶ در روستای نوایگان داراب متولد شد. وی در سال ۱۳۲۰ برای ادامه تحصیل، راهی حوزه علمیه شیراز و تلمّذ در محضر آیت‌الله سید نورالدین حسینی هاشمی شد.

وی پس از ۱۰ سال، یعنی در ۲۴ سالگی، برای آموختن دروس خارج، عازم قم شد و در این مدرسه از محضر بزرگانی همچون علامه طباطبایی در درس فلسفه، کسب فیض کرد. وی از شاگردان خصوصی امام خمینی (ره) و هم‌ درس با آیات مصباح و حسن‌زاده آملی بود.

از جمله تألیفات آیت‌الله انصاری شیرازی می‌توان به مجموعه چهار جلدی شرح منظومه و حکمت اشاره کرد، که البته دو جلد آن از روی سخنان درسی وی پیاده‌سازی و منتشر شده است.

آیت‌الله انصاری شیرازی، یکی از دوازده نفری است که پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، مرجعیت امام خمینی (ره) را در سال ۱۳۴۲ تأیید کرد.

آیت الله العظمی علوی گرگانی :

تهران را نمی توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد

مرجع جهان تشیع ضمن تشکر از فعالیت های انجام شده در شهرداری گفت : انصافا آنچه ما مطلع هستیم و از هر گروهی درباره فعالیت های شهرداری پرسیدیم ،صحبت از تدبیر و خدمات چشمگیر شهرداری است ،‌ تهران را نمی توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد چون طرح جامعی نداشت ، ‌راهها درست نبود و مشکلات بسیاری پیش پای مردم بود ، ‌اما امروز از حسن تدبیر مسئولان شهرداری ، ‌خوشبختانه تهران چهره جدیدی به خود گرفته و این تغییرات تاثیر زیادی در پیشبرد کارهای کشور و اقتصاد کشور و غیره دارد .

 به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”، دکتر محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود به شهر مقدس قم با آیت الله العظمی علوی گرگانی دیدار و گفتگو کرد .

آیت الله علوی گرگانی، در این دیدار و پس از ارائه گزارش شهردار تهران از مجموعه فعالیت های شهرداری،‌ آیه ای از سوره توبه را قرائت کرد که در آن خداوند رستگاران را این گونه معرفی می کند که آن ها کسانی هستند که ایمان آورده ،‌ مهاجرت می کنند و جهاد می کنند و گفتند : شاید خیلی ها این فعالیت هایی را که شما انجام داده اید انجام می دهند اما ممکن است در راه خدا نباشد ، ‌در راه خدا بودن ‌ ، انسانی بودن و بشر دوستانه بودن است و مردی که ریاستی در دست دارد خود را مسئول می داند و باید در قبال مردم و حقوق مردم پاسخگو باشد .

وی افزود : گزارشی که شما درباره عملکرد شهرداری گفتید در عمل بسیار سنگین و دشوار است و این چند سال که این مسئولیت را بر عهده داشتید چقدر موانع جلوی شما ایجاد شد ، ‌عمدی یا غیر عمدی ، سیاسی یا غیر سیاسی اما شما باید همه را پشت سر می گذاشتید ، ‌این امکان چطور می توانست میسر شود و این تنها زمانی است که لطف الهی موانع را برطرف کند .

آیت الله العظمی علوی گرگانی ادامه داد : به همین دلیل است که خداوند می فرماید رستگاران کسانی هستند که ایمان آوردند ، ‌مهاجرت و جهاد در راه خدا می کنند و کسانی که این چنین عمل کردند خداوند مقام بسیار بالایی به آن ها می دهد .

مرجع جهان تشیع ضمن تشکر از فعالیت های انجام شده در شهرداری گفت : انسانیت انسان و موفقیت او را اگر دیگران بگویند هنر است و انصافا و بینی و بین الله آنچه ما مطلع هستیم و از گروهی درباره فعالیت های شهرداری پرسیدیم ، صحبت از تدبیر و خدمات و فعالیت های خوب و چشمگیر شما در شهرداری است ،‌ تهران را نمی توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد چون طرح جامعی نداشت ، ‌راهها درست نبود و مشکلات بسیاری پیش پای مردم بود ، ‌اما امروز از حسن تدبیر شما و مسئولان شهرداری ، ‌خوشبختانه تهران چهره جدیدی به خود گرفته و این تغییرات تاثیر زیادی در پیشبرد کارهای کشور و اقتصاد کشور و غیره دارد.

آیت الله العظمی علوی گرگانی با اشاره به اهمیت ساخت ،‌توسعه و تجهیز مساجد توسط شهرداری تهران از شهردار تهران خواست تا این موضوع را با سایر مسئولان و قانون گذاران کشور مطرح کند که موضوعات مربوط به هزینه ها ی مساجد ؛ تکایا و حسینیه ها که امروز به دلیل تورم ،‌ تقبل آنها هزینه های بسیاری ایجاد کرده از  دوش مردم برداشته شود و تدبیری اتخاذ شود تا بودجه ای برا ی پرداخت و جبران این مسائل اتخاد شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های گسترده در شهرداری تهران گفت : بسیاری از کارها که شما در شهرداری انجام دادید وظیفه شما در مسئولیت شما نبوده است ، ‌اما احساس تکلیف کردید ، ‌انجام دادید و شد و امیدوارم الگوی تهران گسترش یابد و در سایر شهرهای کشور نیز شاهد این گونه اقدامات باشیم .

دیدار قالیباف با آیات عظام شبیری زنجانی و سبحانی

شهردار تهران در ادامه سفر خود به شهر مقدس قم با آیت الله العظمی سبحانی و آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع عظام قم دیدار و گفت و گو کرد .

به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”،‌ آیت الله العظمی سبحانی در این دیدار ‌ضمن ابراز خشنودی از نام گذاری بوستانی بزرگ  در تهران به نام “ولایت” خاطرنشان کرد : ‌هر چه نام بزرگان ، ‌ائمه معصومین (ع) و حتی شعرای دینی و امثال آن برای خیابان ها و اماکن شهری باشد بسیار پسندیده است و به شهردار تهران پیشنهاد می کنم خیایان و یا مکان مناسبی را با نام مبارک امام صادق (ع) نامگذاری کنند.

آیت الله العظمی سبحانی خطاب به شهردار تهران و سایر مسئولان با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در ارتباط با مسئولان حکومتی گفت : مسئولان فقط مسئول انسان ها نیستند بلکه مسئول جانداران و بقعه هایی که دراختیار مردم است نیز هستند ، دایره مسئولیت محدوده به انسان ها نیست و آنچه از فعالیت های شهرداری در این زمینه رو به رشد باشد جای خوشحالی است و قطعا این موفقیت باعث افتخار نظام است .

این مرجع جهان تشیع در ادامه همچنین بر برگزاری نماز جماعت در فضاهای عمومی تاکید کرد. 

همچنین آیت الله العظمی شبیری زنجانی نیز در دیدار با شهردار تهران گفت : زحمات شما و سایر همکارانتان در شهرداری تهران  مورد قبول خداوند بوده و هست.

وی با اشاره به به سیلاب اخیر تهران و حوادثی که پیرامون آن رخ داد از این که مدیریت شهری توانست با اقدام به موقع از این سیلاب جلوگیری کند و حوادث جانی برای شهروندان به وجود نیامد ابراز خشنودی کرد و این اقدام را کار بزرگی دانست که به لطف خدا انجام شد و قطعا اجر این کار بزرگ را خداوند خواهد داد .

آیت الله مقتدایی :

در تهران هم کار فراوان انجام می شود و هم کارها با سلیقه صورت می گیرد

مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت : امروز وقتی از تهران می گذریم تغییرات را در شهر کاملا احساس می کنیم . در تهران هم کار فراوان انجام می شود و هم کارها با سلیقه و مناسب صورت می گیرد ، از همین جهت همیشه شهردار تهران را دعا می کنیم .

 به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”، آیت الله مقتدایی در دیدار با دکتر محمد باقر قالیباف با اشاره به فعالیت های شهرداری در زمینه مسائل دینی و مذهبی و اقدامات انجام شده در رابطه با توسعه مدارس حوزی در تهران گفت : امیدواریم اقداماتی که شهرداری تهران در رابطه با ساخت ، تجهیز و توسعه مدارس حوزی دارد همچنان با سرعت ادامه یابد تا بتوانیم از مجموعه طلاب تربیت شده در حوزه های مختلف استفاده کنیم و این کار باقیات صالحاتی است که برای ما می ماند. وقتی شما یک حوزه علمیه می سازید پایگاهی برای سربازان امام زمان (عج)خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه ای کشور خطاب شهردار تهران گفت: کارهایی که شهرداری تهران انجام می دهد عام المنفعه است و محبوب ترین فرد نزد خدا کسی است که نفعش بیشتر به دیگران برسد و شما کارهای عام المنفعه بسیاری دارید . این ها اعمال نیک و ماندگاری است که در کارنامه انسان می ماند و همیشه نامه عمل انسان را باز نگاه می دارد .

وی افزود : شهردار تهران از پیشکسوتان دفاع مقدس است و در هر حوزه ای که مدیریت کرده در آنجا کارها با تدبیر و خوش سلیقگی انجام شده است. کارهای شما توام با دیانت و ایمان است و این دیانت و مدیریت صحیح که در کنار یکدیگر قرار گرفته قابل تقدیر است.

در این دیدار شهردار تهران با ارایه گزارشی از فعالیت های شهرداری در حوزه فعالیت های دینی ، ساخت و توسعه مساجد به تلاش شهرداری تهران در رابطه با ایجاد ۵ حوزه علمیه در نقاط مختلف شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما با هماهنگی شورای حوزه استان تهران تلاش کرده ایم تا کانون های تربیتی علوم دینی در ۵ نقطه مختلف شهر از جمله شمال شرق، جنوب شرق ، شمال غرب و جنوب غرب و مرکز تهران ایجاد شود که هر کدام ظرفیت تربیت ۲ هزار نفر را داشته باشد.

قالیباف تاکید کرد : در این زمینه فعالیت شهرداری قطعا پشتیبانی و کمک در بخش ساخت و ساز است و در حوزه محتوا ، برنامه ریزی و اجرا و مسئولیت کاملا بر عهده شورای حوزه استان و علما و مدرسین مرتبط است.

شهردار تهران گفت : یکی از نقاط مورد توجه ما در شمال غرب تهران به صورت مشخص شهرک قدس است که منطقه آسیب پذیر به شمار می رود در این منطقه علاوه بر حوزه علمیه ای که ساخته می شود ، سعی داریم با هماهنگی اوقاف ضمن توسعه حرم امام زادگان عینعلی و زینلی (ع) نسبت به ساخت مدرسه علمیه در این منطقه نیز اقدام کنیم

 

دیدار با آیت الله العظمی وحید خراسانی

شهردار تهران روز گذشته با آیت الله العظمی وحید خراسانی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”، در این دیدار پس از ارائه گزارشی توسط  شهردار تهران از مجموعه فعالیت های انجام شده در شهرداری ، آیت الله العظمی وحید خراسانی بیان داشتند : هر مسئولی که به کاری مشغول است باید نسبت به آن کار اشراف داشته باشد ، شهرداری یعنی دارنده شهر و خواه ناخواه جنبه صاحب شهر را دارد ، شهر یعنی مجمع اجتماع بشر ، ‌یعنی مجموعه انسان ها که انسان ها از جوهر عقل گرفته شده که این جوهر اساس انسانیت است ؛ ‌در این صورت شهردار که مقام سیطره درشهر را دارد به عنوان صاحب شهر است و تمام افراد عائله او محسوب می شوند .

مرجع جهان تشیع با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسائل دینی و مذهبی و به خصوص اقامه عزای حضرت زهرا (س) در تهران افزودند: خوشبختانه از زمانی که شما مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتید تغییرات در شهر کاملا محسوس است و باعث خیر بسیار بودید و این ها به خاطر فطرتی است که دارید.

آیت الله العظمی وحید خراسانی در ادامه خاطرنشان کردند : یکی از مشکلات ما در حوزه تصدی مسئولیت ها این است که ما متصدی مقام هایی می شویم که نه مقام را می شناسیم و نه کرسی که آن را می گیریم ، ‌یکی از اشتباه ها در امر مدیریت استفاده از افرادی است که شایستگی آن کار را نداشته باشند و این یعنی به دستورات دین به درستی عمل نمی کنیم .

ایشان ادامه دادند : هرکسی هر کاری را که تصدی می کند باید اول علیم باشد و بعد حفیظ ، ‌همچنین باید قدرت داشته و دارای امانت باشد ؛‌ یعنی در هر کاری چهار رکن اساسی وجود دارد ،‌علم ، ‌حفظ ، ‌قوت و امانت که اگر هرمملکتی بر اساس اینها اداره شود همه چیز در آن تمام می شود.

ایشان با اشاره به ذکر ۲۸ نام از روز قیامت در قرآن کریم ، ‌یکی از نام ها را  یوم الحسرت نامیدند و تاکید کردند فقط کسی از حسرت برکنار است که در زندگی به حد اعلا استفاده کرده باشد .

ایشان خطاب به شهردار تهران افزودند : ان شاء الله شما با این موقعیتی که دارید و با مواردی که گفتم بتوانید جنبه های مادی و معنوی را برای شهروندان این گونه  فراهم کنید . خواندن نماز اول وقت و قرآن به مدتی که به کارتان مزاحمتی ایجاد نکند و هدیه آن به امام زمان (عج) را فراموش نکنید ، ‌چرا که عزیزترین گوهر نزد امام قرآن است و اگر هر روز آن را به او هدیه کنید او هم به شما دعای بسیار خواهد کرد .

ایشان ادامه دادند : ‌نماز ارتباط با خداست و قرآن نیز واسطه فیض اوست و ان شاء الله این سنتی که گذاشتید ادامه دهید و همچنان به مساجد و هیئات کمک کنید و در اقامه عزای فاطمیه و برگزاری دسته جات عزاداری کمک کرده و موفق باشید .

آیت الله العظمی وحید خراسانی در ادامه گفتند : اقامه عزای حضرت زهرا (س) با این شمایلی که امسال برگزار شد کمر وهابیت را شکست و اگر شما به قدر وسع خود این گونه عمل کردید در آخرت نیز حسرت نخواهید خورد و آنچه از خدا خواهید گرفت غیر قابل شمارش است .

 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی :

قدردانی شهرداری تهران از بانوان این مجموعه کاری ارزشمنداست

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر تهران به عنوان یکی از زیباترین شهرهای دنیا شناخته می شود و اگر کارهای زیبای معنوی در تهران به اجرا در می آید با تلاش بانوان بزرگواری است که در مجموعه شهرداری فعالیت کرده و همچون خانه های خود برای شهر نیز دلسوزی می کنند.

به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی با حضور در جشن همراز یاس که به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زهرا (س) ویژه بانوان شاغل در شهرداری تهران برگزارشد با بیان این مطلب و ضمن تبریک این روز اظهار داشت : قدردانی شهرداری تهران از بانوان شاغل در این مجموعه کاری ارزشمنداست که در عرصه فرهنگی و رسالت اسلامی به انجام میرسد، بانوانی که همانقدر که برای خانه خود دلسوزی می کنند برای خانه عمومی مردم که همان شهر است نیز دلسوزی کرده و به آن توجه می کنند.

وی افزود : حضور بانوان شاغل در شهرداری تهران دراین مراسم ، آن هم با حفظ حجاب اسلامی و همچنین پوشیدن چادر ، قابل تقدیر است. همانطور که عمامه علمای دین نشانه حضرت پیامبر (ص ) است ، چادر شما زنان نیز نشانه حضرت زهرا(س) و زینب کبری (س) است و خدا به شما که هم عبادت و خدمت می کنید و هم همسرداری و فرزند داری توفیق دهد.

وی بااشاره به برخی خصایل حضرت فاطمه زهرا(س) گفت : این بانوی بزرگوار در کنار شوهرداری ، همسرداری و مهمان نوازی که همگی را به نحو احسن به انجام می رسانید سیاست مداری و مبارزه با دشمن را نیز به خوبی انجام می داد.

حجت الاسلام صدیقی بابیان اینکه بشر آیینه خداوند است خاطرنشان ساخت : خدا انسان را خلیفه و نماینده خود قرار داده و از صفات خداوند باید در انسان نیز ظهور کند . آبرو داری ، عیب پوشی و ستارالعیوب بودن نیز از صفات خداست و در قرآن نیز از زنان و مردان خواسته شده پوشاننده عیب یکدیگر باشند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت : خدا در قرآن می فرماید مردان لباس زنانشان و زنان لباس مردانشان هستند ؛ این یعنی زن آبروی مرد ، خانواده و فامیل خود است  و همان اندازه که لباس برای انسان آبروست زن و مرد هم برای هم آبرو هستند و نقش زن این است که کمبودهای خانواده را بروز نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه خداوند کریم از بندگان خود گناه و خطا ، بسیار می بیند اما آبروی آنها را نمی ریزد و دادگاه علنی برگزار نمی کند تصریح کرد : مادر با ظرفیت وقتی از فرزند خود خطا می بیند به روی خود نیاورده و در فرصت مناسب فرزند خود را ادب می کند اما مادر کم ظرفیت بلافاصله فریاد می کشد. خداوند نیز با وجودان همه خطایی که از ما سر می زند مشت ما را باز نکرده و آبروی ما را حفظ می کند.

وی در ادامه گفت : بیکاری به حریم خدا راه ندارد لذا کار و علم در جامعه الهی از ارزشهای والا است . خدا اعتبار بنده را به میزان علمش قرار داده و ارزش هرکسی به اندازه دانایی ، تجربه و مهارت اوست .

امام جمعه موقت تهران با تاکید براینکه جهاد و دفاع از هویت و اصالت و حفظ سرمایه های مادی و معنوی یک کشور در اسلام به عنوان ارزش شناخته شده است خاطرنشان ساخت : امام علی(ع) می فرماید مجاهد و رزمنده در میدان جنگ با دشمن که لباس شهادت به تن می کند ثوابش به اندازه زنی نیست که با وجود نداری، تن به گناه نمی دهد . این جهاد اکبر است و ثواب بسیاری دارد. ارزش انسان ها به علم ، عفت و پاکدامنی ، خدمت و گره گشایی و حفظ حیثیت دیگر افراد است.

وی با اشاره به سوره هایی از قرآن کریم که در خصوص زنان نازل شده است اظهار کرد : زنان احیاء کنندگان نسل بوده و فرزند تربیت می کنند از این رو به دلیل مقامی که بانوان دارند زودتر از مردان با خدای خودشان ارتباط برقرار می کنند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی خطاب به شهردار تهران:

به حمدالله توانستید آنقدر خدمت کنید که جنوب تهران از شمال آن بهتر شود

شهردار تهران در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید در شهر مقدس قم با آیت الله العظمی نوری همدانی دیدار کرد.

 به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”، آیت الله العظمی نوری همدانی در این دیدار ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا( س) بیان داشتند : قبل از انقلاب عقب ماندگی های بسیاری در ایران از جهت اقتصادی ، فرهنگی ، عمرانی و … داشتیم و دشمنان آن را بر پای اسلام می نوشتند و می گفتند اسلام پاسخگوی نیازهای بشر نیست اما با وقوع انقلاب اسلامی گام های مهمی که در همه ابعاد عمرانی ، اجتماعی و آبادانی برداشته شد نشان داد اسلام تا چه حد موفق است.

ایشان افزودند : کسانی که امروز به ایران قدم می گذارند به این نکته اذعان دارند که در تهران کارهای مهمی انجام شده است .

آیت الله العظمی نوری همدانی خطاب به شهردار تهران خاطرنشان کردند : شما توفیق زیادی داشتید که با ابتکار و خلاقیت خود تحول بسیار بزرگی در پایتخت ایران اسلامی به وجود آوردید . نکته اول که به چشم می آید بحث عمران و آبادانی است . در گذشته جنوب و شمال تهران تفاوت زیادی داشت . البته در کشورهای دیگر هم وضع به همین منوال بود اما به حمدالله شما توانستید آنقدر خدمت کنید که جنوب تهران از شمال آن بهتر شود.

ایشان ادامه دادند : به هر حال مردم جنوب تهران همواره در انقلاب نقش پررنگی داشتند . در دفاع مقدس هم حضور چشمگیری داشتند . قیام هم از جنوب تهران بود و امروز هرگاه که نیاز به حضور مردم باشد به صورت گسترده در صحنه حضور پیدا می کنند.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کردند : زمانی من نماینده امام (ره) در لندن بودم . طراحی شهر به گونه ای بود که از ابتدا باغ های بزرگی در مرکز شهر وجود داشت اما در تهران چنین فضاهایی نداشتیم ولی امروز هرچه فضای سبز و بوستان های بزرگ در تهران می بینیم ، همچنین ساخت پل ها و تونل ها از خلاقیت شماست و تهران همچنان رو به رشد است . این باقیات صالحات شماست و فصل مهمی در عمران و آبادانی خواهد بود.

ایشان با اشاره به فعالیت های فرهنگی در شهرداری تهران گفتند : گام های بزرگی در این عرصه برداشته شده و به هر شکل تهران در کل کشور اثر گذار است.

آیت الله العظمی نوری همدانی در ادامه افزودند : مردم امروز از وضعیت عفاف و حجاب گلایه دارند اگرچه این موضوع در دست شهرداری نیست و مرتبط با  بخش های دیگر است اما به هر حال توجه به فرهنگسازی در این مقوله مهم است . البته فعالیت های شهرداری در زمینه عفاف و حجاب و ایجاد مکان های اختصاصی برای بانوان از جمله بوستان بانوان بسیار مهم است و باید توجه داشت اسلام عنایت ویژه ای به خانم ها دارد.

آیت الله نوری همدانی همچنین بر اهمیت فرهنگ سازی استفاده از چادر تاکید و تصریح کردند : چادر شعار اسلام است .

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در توصیه امام(ره”) و مقام معظم رهبری مبنی بر راضی نگه داشتن مردم اشاره و خاطرنشان کرند : خوشبختانه عموم مردم از شما و خدماتتان در شهرداری راضی هستند چون عملکردتان را می بینند . به هر حال شما از افرادی هستید که از قبل انقلاب نسبت به شما شناخت وجود دارد و در زمان جنگ و بعد از آن منشا خدمات بسیاری بودید .

مرجع تقلید شیعیان از خدمات و خلاقیت شهردار تهران تشکر و با اشاره به وقوع سیل در تهران افزودند : اتفاق مهمی بود که در شهر رخ داد و شهرداری توانست آن را مدیریت کند و مانع از بروز خسارات جانی به مردم شود.

 

آیت الله جوادی آملی: حادثه سیلاب تهران به شکل مناسبی مدیریت شد

محمدباقر قالیباف، در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید و علما در شهر مقدس قم، با آیت الله عبدالله جوادی آملی دیدار کرد .

به گزارش  مرد عمل و به نقل از “تهران سما”، آیت الله جوادی آملی در این دیدار ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه (ص) از شهردار تهران به خاطر ارائه گزارش از فعالیت های شهرداری تهران در حوزه های مختلف تشکر کرد و گفت: این گزارشات هم امید بخش بود و هم زمینه ساز پیشرفت بیشتر.

وی ادامه داد: آن چه که شهرداری ها را کامیاب می کند، در سایه نقشه جامعی از کل کشور است چون با وضعیت فعلی و قوانین شهری، شهر را شهرداری اداره نمی کند بلکه ارگان ها و دستگاه های مختلفی در اداره یک شهر دخیل هستند که همین امر موجب برخی مسائل و مشکلات می شود.

آیت الله جوادی آملی افزود : به نظر می رسد باید نقشه جامعی به تایید شورهای شهر برسد، تهیه شود تا تمام دستگاه ها و سازمان ها خود را مقید به رعایت و التزام به آن بدانند در این صورت است که شهرداری ها می توانند نمود بهتری داشته باشند و به طور مشخص پیشرفت های شهرداری تهران نیز دوچندان شود.

وی در تبیین این نقشه جامع گفت : این مهم از ۳ بخش تشکیل می شود، جهان دانی، جهانی داری و جهان آرایی.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: جهان دانی نقشه جامعی است که همه بدانند چه مسئولیتی دارند و چگونه باید عمل کنند و در حقیقت بدانند در عالم چه خبر است . جهان داری مدیریت صحیح است و جهان آرایی نتیجه این وضعیت است که باعث افزایش توان و قدرت شهرداری ها می شود.

وی در تبیین مبحث جهان داری افزود : باید بدانیم می خواهیم مردم را اطعام کنیم یا اکرام ؟ در اسلام آن چه مهم است اکرام مردم است .

این استاد برجسته حوزه علمیه در باره سیل اخیر تهران نیز گفت : حادثه خطرناکی بود که خدا را شکر به شکل مناسبی اداره شد و از تلفات جانی جلوگیری به عمل آمد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب